El-cykler fra STRØM Bikes

Selvom det ikke altid er belejligt har vi bevidst fravalgt have bil som en del af husholdningen hjemme hos os. Der er også mange positive effekter af ikke at have bil. Det giver en stor undskyldning mindre for ikke at hoppe på cyklen for at komme afsted – og sørger for at vi får rørt os en del i dagligdagen. Det betyder også, at de fleste ture til vores sommerhus foregår på cykel. Det blev netop weekendturene til sommerhuset (ca 25 km hver vej), som endte med at blive den lødige undskyldning for at investere i et par el-cykler.

Efter at have set naboens el-cykler, købt via et såkaldt crowdfunding projekt, besluttede vi os for at gøre det samme. Naboens cykler var fra STRØM Bikes, et dansk firma, som netop havde sat et nyt crowdfunding projekt i søen via platformen Indiegogo. Vi fik godt nok en lille advarsel med på vejen fra naboen om om at firmaets første produktion af cykler var blevet over 1 år forsinket. Men det ny projekt var jo en version 2.0, og firmaet havde fået erfaring i bagagen om produktion, og udradering af småskavanker fra den første model.

Så jeg sendte penge efter projektet med en bestilling af en dame- og herrecykel, samt bagagebærer, cykelkurv og nogle andre småting.

… Og fandt ret hurtigt ud af at jeg havde været lidt naiv.

Der gik ikke længe efter bestillingen før der kom meldinger om at cyklerne desværre blev nogle måneder forsinket. Og så ramte corona-pandemien, og gjorde det hele værre – så vi kom til at vente en rum tid før cyklerne ankom. Og da cyklerne så endelig kom var det uden bagagebærer og cykelkurv. Særligt min kone har behov for de to stykker udstyr for at kunne transportere ting, som er lidt for tunge at have på ryggen. Cykeldesignet gør at man ikke bare kan montere en hvilken som helst bagagebærer og cykelkurv. Ingen af delene er i øvrigt kommet endnu – uden en deadline for hvornår de forventes klar. Desuden har cyklerne nogle ‘børnesygdomme’ som firmaet arbejder hårdt på at få fikset.

Inden jeg går videre med at kommentere mere på selve cyklerne, vil jeg gerne komme med nogle mere generelle overvejelser i forbindelse anskaffelse af en el-cykel.

Er elcykler ikke kun for gamle, svagelige, dovne folk, der er ude af form?

I en artikel fra Forbrugerrådet Tænk fra juni 2021 fremstilles det, at hvis man er rask og rørig er der en negativ sundhedseffekt af at benytte sig af en el-cykel.

Raske og rørige cyklister, der udskifter cyklen med en elcykel vil opleve at sundhedseffekten ved at cykle bliver mindre. Resultatet er, at du laver mindre fysisk arbejde, mens du cykler. Du kommer måske hurtigere frem, men uanset hvad, så er effekten af den daglige cykeltur reduceret. Sundhedseffekten ved at cykle er især til stede, når du bruger kroppen så meget, at du sveder af det. Det er nemt at undgå, når du har elmotoren til hjælp. Forbrugerrådet Tænk, juni 2021

Som kommentar til det må jeg tilstå, at jeg for længst er kommet til den konklusion, at el-cykler er for alle. El-cyklen har et formål, om man er ældre eller yngre, svag eller stær, doven eller aktiv. Hver type kan dog have forskellige motivation for at tage en el-cykel i brug.

Hvis man er ældre, i dårlig form eller blot er lidt doven, kan motorhjælpen være det, der får én til at sætte sig på cyklen i stedet for i bilen.

Og givet, hvis man er “rask og rørig” og blot tager el-cyklen på den samme tur som man gjorde med sin gode gamle jernhest, så kan det være at turen ikke fremmer kredsløbskondition i samme grad som før. Men hvis det ansporer én til at cykle længere giver det nogle ekstra plusser på den konto.

Jeg opfatter mig selv i kategorien “rask og rørig” og må tilstå at jeg har brugt min nyerhvervede el-cykel til andet end blot at cykle frem og tilbage fra sommerhuset. Jeg har taget den med S-toget, mellem arbejde og hjem. Ind til videre har jeg erfaret, at jeg har haft lyst til at cykle lidt længere end normalt – så jeg hopper af en station eller to før jeg plejer, og får ofte cyklet 5-8 km mere end ellers. Desuden er det ikke fordi motorhjælpen afholder mig fra at træde i pedalerne, jeg får stadig sved på panden, blot med lidt mere fart på end hvis jeg tager mountainbiken. Op ad bakke kan jeg godt mærke at motoren bidrager til pedaltrådet.

Overordnet vil jeg vurdere, at jeg ‘arbejder’ med omkring 80-85% af den energi jeg lægger for dagen når jeg tager mountainbiken. Hvis jeg samtidig typisk tilbagelægger 20-25% længere distance vil der nok ikke være det store belæg for at sige at der netto er en negativ sundhedseffekt ved at jeg tager el-cyklen. I forvejen er det ikke på transportturene, jeg udfordrer min kredsløbskondition – til det formål er det mere hensigtsmæssigt at presse sig på motionscyklen derhjemme – eller evt. en tur på racercykel. Ja, faktisk er det en anden type motion – løbeture – der er min største kilde til vedligeholdelse af kredsløbskondition.

I øvrigt har jeg indført en lille regel når jeg tager El-cyklen med på arbejde: Jeg må kun slå motoren til, hvis jeg cykler distancer på 10 km eller mere. Dvs. når jeg om morgenen hopper af på Valby og cykler til Panum er det 5½ km uden hjælp. Det samme den anden vej. Men hvis jeg på vej hjem hopper af nogle stationer tidligere og cykler 10-25 km må jeg tænde for batteriet.

Så til mit indkøb af de 2 cykler fra STRØM:

Jeg bestilte cyklerne via en Indiegogo kampagne, hvilket som sagt er en platform for crowdfunding, hvor man kan støtte skabelsen et produkt ved at betale for det inden det er sat i produktion. Det er ikke noget jeg umiddelbart vil anbefale andre at kaste sig over uden grundige overvejelser. Dels risikerer du, at produktet ikke kommer ud i den anden ende, og du kan miste dine penge. Ofte er der tale om innovative prototyper, så produktet kan også blive forsinket undervejs, være fyldt med børnesygdomme eller ende som noget lidt andet end forventet. Fordelen ved at gå den vej er dog, at man er blandt de første til at modtage det færdige produkt, og ofte er det med rabat i forhold til den almindelige salgspris.

Jeg må indrømme, at hvis jeg kunne gøre det om, havde jeg ikke bestilt vores første el-cykler på denne måde. Det skyldes:

• Selve cyklerne blev leveret med massive forsinkelser.
  • Cyklerne blev leveret med fejlkalibrering af enheden, der styrer motoren.
  • Cyklerne er designet så der skal monteres custom-made bagagebærer og cykelkurv. Ingen af disse er klar endnu 4 måneder efter levering af cykler.
  • Ved samling af den ene af cyklerne manglede der smådele, som krævede et besøg hos cykelhandleren.

Mit overslag for den samlede pris for de 2 cykler med udstyr er på kr. 26.500 for 1 US model CITY M, og 1 US CITY W, 2 stk bagagebærer, 1 cykelkurv, 2x batteriopgradering, 2x hurtiglader, 2x hydraulisk bremse (+ kr. 1.000 for at fikse tandhjul og midlertidig bagagebærer på CITY W cyklen). Det ser ud til at denne pris ligger væsentligt lavere end den butikspris, cyklerne bliver sat til salg for efterfølgende. Dog har jeg endnu ikke gjort op med mig selv om jeg synes det er ‘rabatten’ værd i forhold til de mangler og børnesygdomme, som præger cyklerne.

Lidt om de 2 cykler:

STRØM CITY W:

Cyklen er med motor på forhjulsmotor, og egentlig designet som en rimelig traditionel damecykel. Placeringen af batteriet nedsunket i stellet og de indbyggede for-og baglygter er tilsyneladende et fint design. Det virker som om, at der er brugt kvalitetskomponenter i de fleste dele af cyklen.

De første testture afslørede dog, at firmaet tilsyneladende har foretaget et skidt valg ved at montere et Shimano Nexus 3-gears system på cyklen ved en gearing, der gør, at benene pisker rundt når der kommer fart på cyklen selv i det tungeste gear.

CITY W modellen, her vist uden batteri, så det er tydeligt, hvor det sættes i.

Min hustru skulle bruge cyklen med bagagebærer og cykelkurv for at kunne transportere ting til og fra arbejde mm. Tilsyneladende har STRØM haft store problemer med at få produktionen af disse ting til at fungere, og der er ikke givet nogen udsigt for hvornår de kan leveres. Her kommer cyklens design så til kort. Cyklen mangler gængse monteringshuller. Vi måtte en tur til cykelhandleren for at få sat et midlertidigt bagagebærer på, som så dækker for cyklens indbyggede lys. Cykelhandleren måtte helt opgive at montere en cykelkurv. I samme ombæring fik vi ændret på gearingen, som gav en lille forbedret oplevelse ved cykling. Besøget hos cykelhandleren var naturligvis ikke gratis, så en del af meningen med crowdfunding konceptet gik tabt her. Og oveni er det en suboptimal løsning med en bagagebærer, der dækker for cyklens baglygte.

Derudover er der fejl på kalibreringen af motorstyring, så der er praktisk talt ingen forskel på at stille assist-niveauet på laveste eller højeste indstilling.

STRØM CITY M:

Herremodellen kunne bestilles i to størrelse, og jeg bestilte en størrelse M i den tro at jeg ville få et lidt kortere stel, så jeg ville sidde mere oprejst. Jeg blev derfor lidt overrasket da jeg fandt at M-modellen blev leveret med 26″ hjul frem for normalt 28″ hjul. Det var nok mest min egen fejl, at jeg ikke havde undersøgt, hvad det indebar at vælge andet end standard L størrelse. Selvom jeg er over 180 cm høj passer cyklen dog fint til mig, og ved de første prøvekørsler fandt jeg faktisk at cyklen var ret fed med de mindre hjul. Så ingen klager der.

CITY M modellen i str M, med 26″ hjul.

Cyklen kører rigtig godt og jeg har allerede tilbagelagt de første 900 km på cyklen. Uden motorhjælp er cyklen tung, men jeg kommer frem med nogenlunde samme hastighed som når jeg tager min mountainbike, så den glider fint på asfalten. Motoren sidder på baghjulet, og virker super effektiv. Heldigvis er der 7 udvendige gear at vælge mellem (dog Shimanos budget-geargruppe, Tourney), så selv med god fart på cyklen kan jeg følge med i trådet.

Desværre er der også noget som trækker ned. Hvor det umiddelbart er et flot designmæssig læsning at batteriet er nedsænket i stellet, så giver det mig også nogle problemer. Ret ofte hopper batteriet lidt op, selvom det er blevet klikket på plads. Det betyder naturligvis at strømmen går på cyklen ind til man har fået presset det på plads og tænder op igen. Det er særligt irriterende når man cykler et sted, hvor det er helt mørkt og lygterne så går ud.

Desuden regnede jeg med at skulle bruge bagagebærer når jeg skal transportere ting frem og tilbage fra sommerhus, men ind til videre bliver det i rygsæk.

Også min cykel har problemer med en skæv kalibrering af motorstyring, og jeg oplever kun en ganske lille forskel på de forskellige assist-niveauer.

Så for kort at opsummere:

• El-cykler er for alle, ældre som yngre, dovne som aktive
  • Du kan sagtens få motion på elcykel. Brug el-cyklen som motivation for at cykle lidt længere end ellers
  • Du behøver ikke at investere i den dyreste el-cykel, men der kan være sammenhæng mellem pris og kvalitet.
  • Tjek dit behov inden du investerer i en dyr eller billig el-cykel. Tjek gerne nogle modeller hos forskellige cykelhandlere først
  • Køb en el-cykel et sted, hvor du ved der kan ydes service og fås reservedele, hvis der er noget, der skal fikses
  • Vær varsom med at bestille el-cykel via crowdfunding, når der endnu ikke er et færdigt produkt